Čo by ste mali vedieť skôr, než zverejníte súťaž na Facebooku

Asi sa vám neraz stalo, že ste scrollovaním Facebooku natrafili na prebiehajúcu súťaž o zaujímavé ceny. Povedali ste si – prečo nie? Je to efektívny spôsob, ako propagovať svoju značku či produkt. Ľudia radi súťažia a sú radi odmeňovaní. Pozrime sa ale bližšie na to, aké sú náležitosti a pravidlá takýchto súťaží, ak by ste sa rozhodli aj vy nejakú zverejniť. V prípade ich nedodržania vám totiž môže hroziť finančná pokuta alebo zablokovanie vašej FB stránky. Zhrnuli sme pre vás všetky náležitosti a chyby, ktorých sa vyvarovať.

Čo je zakázané:

  • Nemôžete žiadať zdieľanie príspevku na súkromnom profile či profile priateľov (na iných FB stránkach povolené).
  • Nemôžete žiadať označenie seba či svojich známych v príspevku.

Čo je dovolené:

  • podnecovať k „lajkovaniu“ príspevku,
  • podnecovať ku komentovaniu príspevku,
  • podnecovať k „lajkovaniu“ komentára,
  • podnecovať k zaslaniu súkromnej správy,
  • povolené je aj pridanie príspevku na vašu firemnú stránku.

Ak to zhrnieme, súťaže a iné propagačné akcie sa nemôžu zdieľať na osobných časových osiach. Môžu sa spravovať v skupinách, udalostiach, na stránkach alebo aplikáciách Facebooku. Okrem pravidiel tejto sociálnej siete musíte brať ohľad aj na slovenskú legislatívu. Vaše povinnosti voči nej sa týkajú spracovania osobných údajov (https://gdpr-slovensko.sk/) a zverejnenia pravidiel súťaže.

Aké pravidlá musí moja súťaž spĺňať:

  • Majte zverejnené oficiálne pravidlá súťaže (popísané nižšie) na webovej stránke alebo v poznámkach na Facebookovej stránke.
  • Zverejnite, aké podmienky musí súťažiaci spĺňať, aby sa mohol do súťaže zapojiť.

… a 3 vyhlásenia:

  • vyhlásenie, že Facebook súťaž nesponzoruje, nepropaguje, ani s ňou nemá nič spoločné;
  • vyhlásenie, že Facebook nemá voči súťažiacim žiadne záväzky;
  • vyhlásenie o ochrane osobných údajov.

Oficiálne a aktuálne pravidlá nájdete na tomto odkaze:
https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/

Zverejnenie oficiálnych pravidiel súťaže má zahŕňať tieto informácie:

  • identifikácia organizátora súťaže;
  • doba trvania súťaže;
  • povaha a hodnota cien, o ktoré sa súťaží;
  • kto sa môže zapojiť do súťaže, prípadne obmedzenia týkajúce sa veku, bydliska a pod.;
  • podmienky, ktoré musia súťažiaci splniť, aby mohli vyhrať;
  • ako bude výherca kontaktovaný;
  • ako bude výhercovi doručená výhra;
  • kedy výherca stráca nárok na výhru;
  • prípadné zrušenie súťaže či zmena pravidiel;
  • informácie o ochrane osobných údajov.

Tu je pár konkrétnych príkladov, ako to NErobiť:

  • „Zapojte sa do súťaže zdieľaním príspevku na vašej časovej osi.“
  • „Zdieľajte súťaž na časovej osi vašich priateľov.“
  • „Označte vašich priateľov v komentári.“

Ak nemáte nápad na súťaž, tu je pár tipov:

Nezabúdajte, že súťaž by mala súvisieť s obsahom vašej FB stránky a predmetom vašej služby či podnikania.

1. Nájdi rozdiel

Dva na prvý pohľad rovnaké obrázky, no nejaké detaily nesedia. Nájdete všetky rozdiely?

Tento typ súťaže je krátky, zábavný a u ľudí veľmi obľúbený.

2. Otestuj sa

Tento typ súťaže je dobré prepojiť s obsahom stránky. Napríklad stránka na zdravú výživu zverejní test: V čom nájdeme viac vitamínu C? Tymián alebo pomaranč?

3. Napíš do komentára

Jedna z najbežnejších súťaží. Vyzvite ľudí odpovedať na vašu otázku v komentári. Napríklad: Aké kreatívne meno ste dali svojmu domácemu miláčikovi?

4. Tipni si

Kto rád netipuje? Tu sa môžete chytiť hocičoho. Napríklad naplňte nádobu nejakými cukríkmi či zrnkami a nechajte ľudí hádať ich počet.

5. Pošlite fotografiu

Napríklad: Ktoré z našich krásnych kútov ste tento rok prebádali? Pochváľte sa nám fotografiou!

A ako oznámiť výhercu?

Možností je veľa, avšak spôsob vyhlásenia víťaza by takisto mal byť uvedený v oficiálnych pravidlách súťaže.

Meno výhercu môžete uverejniť

  • v novom príspevku na vašej stránke,
  • v komentári k zverejnenej súťaži,
  • na vašej webovej stránke.

Ak máte e-mailovú adresu výhercu, môžete ho kontaktovať týmto spôsobom.

Hľadáte kvalitný marketing na mieru pre vašu firmu? Prinesieme systém do marketingu aj vám.