Máte pocit, že robíte (online) marketing „halabala“, bez systému? Spoliehate sa na svoju intuíciu, ktorá vás často stojí čas a nemalé peniaze? Existuje však účinné riešenie – marketingová stratégia. Bez nej nebude vaša firma dlhodobo dosahovať také výsledky, aké očakávate.
Marketingová stratégia firmy je opakom systému pokus-omyl, v ktorom dlhodobý úspech vašej značky nemáte úplne pod kontrolou. Má zmysel nielen pri offline, ale aj online marketingu. Pozrime sa, aká je jej definícia v ľudskej reči.
Ide zjednodušene o návod, podľa ktorého budete kedykoľvek vedieť, ako máte v (online/offline) marketingu postupovať. Marketingová stratégia definuje vašu značku vo všetkých smeroch. Obsahuje kľúčové informácie o vašom brande, produkte či vašich zákazníkoch. Vďaka nej viete uvedomelo plánovať marketingové aktivity, ktoré prinesú výsledky.
Takto už viac nebudete musieť skúšať, či bude fungovať reklama na Facebooku, Instagrame alebo LinkedIn. Alebo hádať, či je efektívne prezentovať vašu značku na bilborde na D1 alebo na citylighte na autobusovej zastávke na rušnej ulici. Jednoducho sa na ňu pozriete a ihneď budete vedieť, ktoré marketingové kanály vám môžu priniesť najväčšie ovocie.
Je toho oveľa viac, ale o tom až nižšie.
Dobrá marketingová stratégia nie je dokument na päť strán, ktorý o pár mesiacov vyhodíte. Ide o jednorazovú investíciu, ktorá sa vám bude mnohonásobne vracať počas života vašej značky. Aby mohla stratégia čerpať z konkrétnych dát, predchádza jej okrem iného aj prieskum cieľovej skupiny.
Pozrime sa na jednotlivé časti marketingovej stratégie od Wisible.
Ide o popis silných a slabých stránok, príležitostí a hrozieb, ktoré číhajú na vašu firmu na trhu. Cieľom je zistiť, aké benefity komunikovať vo vašom marketingu, na čo si dať pozor a ako vyniknúť medzi konkurenčnými značkami.
Príklad
Dobrá marketingová stratégia obsahuje detailný popis vašich zákazníkov zo psychologického hľadiska. Takto budete mať prehľad o:
Príklad
Na príklade si môžete všimnúť, že náš zákazník trávi čas na internete napríklad čítaním receptov, a preto sa môžeme zamerať na tzv. content (obsahový) marketing. Využiť môžeme vzdelávacie články, ktoré by sme propagovali na weboch s tematikou varenia vďaka platforme Strossle.
Hĺbková analýza konkurenčných firiem vám dá nový (nezaujatý) pohľad na váš biznis. Zistíte, ako robí marketing vaša konkurencia: čo komunikuje a aké marketingové kanály využíva na svoju propagáciu. Konkurenčná analýza ukazuje silné a slabé stránky iných značiek.
Na základe nej zistíme, v čom je vaša značka jedinečná (tzv. unikátny predajný argument) a napríklad aj to, ako využiť slabé stránky konkurencie vo váš prospech.
Príklad
Konkurenčná značka v tejto ukážke využíva influencera Jána Volka na podporu svojej služby. Pouvažovať nad verejne známou osobou pri propagácii svojej značky by sme preto mohli napríklad aj my. Taktiež môžeme klásť dôraz aj na jasné odlíšenie sa po vizuálnej stránke.
Marketingová stratégia má ukázať hodnotu vašej značky v očiach vašich zákazníkov. Na základe dát z prieskumu a analýzy konkurencie budete napríklad presne vedieť:
Príklad
Dobrý copywriter vám napríklad na základe dôvodov, prečo je váš produkt alebo služba dôležitá pre vašich cieľových zákazníkov, pripraví predajné texty. Také, v ktorých sa vaši potenciálni zákazníci nájdu a oslovia ich.
Hodnoty určujú, kým ako značka ste. Ste starostliví alebo využívate svoje know-how na kreatívne riešenia, ktoré inšpirujú? Na základe pochopenia vašej misie a vízie vieme charakterizovať hodnoty vašej firmy. Tieto sa potom odzrkadľujú v tzv. archetype, ktorý sa nesie celým online aj offline marketingom vašej značky.
Príklad
Hodnota starostlivosti sa napríklad dominantne prejavuje v archetype Opatrovateľ (Caregiver).
Archetyp definuje vašu značku – jej podstatu. Urobí z vašej značky jedinečnú osobnosť, ktorá vás odlíši v dave ostatných firiem. Pomáha dlhodobo budovať silnú značku, ktorá je:
Príklad
Archetyp Jeden z nás komunikuje jazykom, ktorému rozumie každý. V žiadnom prípade nevyužíva odborné výrazy či lokálne vtipy, ktorým rozumie iba malá časť ľudí.
Tón komunikácie je spôsob, ako vašim zákazníkom komunikujete váš produkt alebo službu. Biznismenom sa teda budete prihovárať inak ako napríklad mamičkám na materskej.
Ovplyvňujú ho najmä:
Príklad
Na príklade môžete vidieť naznačený spôsob komunikácie značky, ktorú vystihuje archetyp Jeden z nás.
Marketingová stratégia od Wisible obsahuje aj DNA značky, čo zahŕňa:
Reasons to believe môžeme využiť ako podporu dôveryhodnosti nielen na webstránke značky, ale aj v jednotlivých marketingových kampaniach.
Moderná online/offline marketingová stratégia akejkoľvek firmy by nemala zabúdať ani na známy model SEE-THINK-DO-CARE od Avinasha Kaushika. Tento model hovorí o tom, že váš marketing by sa nemal zameriavať iba na ľudí, ktorí chcú nakúpiť práve teraz. Mal by brať ohľad aj na dlhodobé budovanie povedomia.
Zjednodušene: Marketingový model See-Think-Do-Care rozdeľuje vašu cieľovú skupinu zákazníkov na segmenty podľa aktuálneho nákupného správania.
Cieľom tohto modelu je priniesť hodnotu pre každého zákazníka v akejkoľvek fáze nákupného cyklu. Váš marketing by mal čo najrýchlejšie previesť ľudí z vašej cieľovej skupiny z fázy SEE do fázy CARE.
Marketingová stratégia od Wisible pretavuje model See-Think-Do-Care do praxe. Pomenúva konkrétne marketingové kanály v jednotlivých fázach nákupného cyklu na základe prieskumu cieľovej skupiny zákazníkov a analýzy konkurencie. Váš marketing bude vďaka tomu uvedomelý. Takto vybudujete silnú značku a vaše kampane zaujmú tých správnych ľudí.
Príklad
Na obrázku môžete vidieť návrhy prinášajúce hodnotu lojálnym zákazníkom, ktorí tvoria základ prosperujúceho biznisu.
Veríme, že rozumiete hodnote, akú vám môže (dobrá) marketingová stratégia firmy priniesť. Ak nechcete robiť marketing „halabala“, ale chcete mu dať systém, budeme radi, ak sa na nás obrátite.
Jednotlivé časti marketingovej stratégie:
Hľadáte kvalitný marketing na mieru pre vašu firmu? Prinesieme systém do marketingu aj vám.