Falošné čísla na Instagrame

Ak ste maloobchodná firma, ktorá ponúka produkt alebo službu každodenného využitia, Instagram by nemal chýbať vo vašom portfóliu predajných a marketingových nástrojov. Avšak aj pri Instagrame platí, že všetko má svoj čas a budovanie funkčného publika, ktoré má reálne o váš produkt aj záujem, môže trvať oveľa dlhšiu dobu, ako sa na prvý pohľad zdá.

Niektorí nechcú čakať a za followerov sú ochotní si zaplatiť. Problém je, že to nemá očakávaný efekt a vo väčšine prípadov sú to len zbytočne vyhodené peniaze. Reč je o botoch, ktorí sa tvária ako reálne instagramové účty, no v skutočnosti sú to len neaktívne „schránky“. Dopredu sú naprogramované nato, aby robili rôzne úkony v rámci Instagramu, napríklad sledovanie účtu (follow), spam správy, odkazy na rôzne podvodné webové stránky a pod.
Presne takíto boti sú followeri, za ktorých si podnikatelia zaplatia, mysliac si, že to pomôže ich biznisu. No pravda je taká, že v 99 % prípadov je efekt nulový, keďže za tými číslami sa neskrýva reálny potenciálny zákazník, ale bot.

Prirodzene vybudované publikum sa nedá nahradiť žiadnou platenou službou, ktorá garantuje prísun followerov alebo interakcií, a je veľmi jednoduché rozpoznať, či ste takú službu v minulosti využili.
Ako vyzerajú účty, ktoré využili službu kúpy followerov, môžete vidieť nižšie.

Väčšinou takéto profily, ktoré naleteli na schému rýchlokvasených followerov, vyzerajú rovnako alebo veľmi podobne. Interakcia na príspevkoch je malá, počet followerov sa na prvý pohľad zdá byť vysoký, no keď sa na to pozrieme lupou, zistíme, že sú to väčšinou boti vytvorení len nato, aby stlačili tlačidlo follow.

Naopak, „follow bot“ na Instagrame vyzerá takto:

  • nízky počet followerov,
  • vysoký počet sledovaných účtov (niekedy aj pomer 1:100),
  • neaktívny profil (0 príspevkov),
  • nie je to pravidlo, ale ak sa účet tvári ako reálna osoba, väčšinou budí dojem, že ide o Inda alebo človeka z východnej hemisféry, pravdepodobne kvôli tomu, že práve tam sídlia firmy, ktoré zabezpečujú zakýto „follower service“.

Príklad:

Instagram má interný algoritmus na detekovanie podobných účtov a postupom času ich ruší. To môže byť z viacerých dôvodov, no najzávažnejším je, že takto vytvorený účet je vlastne ukradnutá identita a vydáva sa za niekoho iného. Napríklad bot uvedený vyššie sa vydáva za Inda menom Manish Kumar Singh, ktorý je na Instagrame aktívny pod svojím skutočným profilom a môžeme ho vidieť nižšie.

Dôvodom, prečo sa boti vydávajú za reálne osoby, je to, že firmy ponúkajúce kúpu followerov chcú, aby budili dojem reálnych ľudí. Avšak efekt je nulový, keďže ide o „prázdnu schránku“. Preto sa kúpa podobných služieb absolútne neodporúča.

Ďalšou stratégiou, často využívanou v dnešnej dobe, je zapojenie sa do súťaží, kde je garantovaný prísun followerov.

Funguje to nasledovne:

  • influencera osloví firma, ktorá ponúka navýšenie followerov s tým, že by ho chceli ako sprostredkovateľa súťaže;
  • následne daná firma osloví podnikateľov na Instagrame, či nemajú záujem o navýšenie followerov za poplatok (väčšinou sú to celkom vysoké poplatky, bežne okolo 1 000 eur);
  • influencer vyhlási súťaž, napríklad o iPhone, a podmienkou súťaže bude sledovať všetky profily, ktoré sleduje on (zvyčajne 30 – 40 profilov, čiže takých profilov, ktoré zaplatili firme ponúkajúcej navýšenie followerov);
  • ak sa do súťaže zapojí 5 000 ľudí, garancia pre všetky profily, ktoré si zaplatili službu, je 5 000 reálnych ľudí.

Tieto súťaže vyzerajú zväčša takto:

Síce je druhá spomenutá možnosť tzv. menšie zlo, určite má väčší efekt ako kupovať botov. Nie je to organický prísun followerov, ktorí majú o vaše služby alebo produkt skutočne záujem, keďže motivácia sledovať vás na Instagrame je pre nich vízia výhry, a nie záujem o váš produkt alebo službu. Preto sa často stáva, že ak podobné súťaže skončia a váš produkt nie je pre novonadobudnutých followerov zaujímavý, odchádzajú z vášho profilu.

Firemných profilov, s vysokým počtom followerov, je málo. Väčšina firemných profilov má menej než 1 000 alebo niečo cez 1000 followerov. Ak vlastníte jeden z takýchto profilov, prajeme veľa šťastia v budovaní organického publika. A ak by ste s tým potrebovali pomôcť, neváhajte sa na nás obrátiť.


Hľadáte kvalitný marketing na mieru pre vašu firmu? Prinesieme systém do marketingu aj vám.