Rozmýšľali ste niekedy nad tým, prečo sú niektoré značky také populárne a zapamätateľné, kým iné sa stratia v dave? Je to tým, že majú jasne zadefinované, čo symbolizujú a aké hodnoty prezentujú. Symbol reprezentuje sám seba a cezeň je ľahšie pochopiť všetko ostatné. A tak ako ľudia milujú príbehy, rovnako majú radi aj symboly. Podľa psychológa Carla Junga majú ľudia dokonca tendenciu používať symboliku na ľahšie pochopenie svojho sveta.
Najobľúbenejšie značky vyvolávajú v zákazníkoch určitý pocit zo značky, rozprávajú príbeh, ktorým prehlbujú toto spojenie.
Archetyp je forma (obraz) kolektívnej povahy, ktorá sa zobrazuje na celom svete ako súčasť mýtov. Archetyp v marketingu pomáha tvoriť vašu značku tak, aby konzistentne informovala vašich zákazníkov o tom, akí ste. Je veľmi dôležité uvedomiť si slovo konzistentné. Reklamné upútavky sa obmieňajú, trendy sa menia, ale to podstatné ostáva. Ostáva to, čo reprezentuje vaša značka, aké hodnoty vyznávate, akí ste. Od toho sa majú odvíjať vaše rozhodnutia, o čom a ako komunikujete, s kým spolupracujete a či je tento trend pre vás vhodný. Nie opačne. Vtedy ste zapamätateľný, odlíšiteľný, pochopiteľný. Preto ak chcete budovať svoju značku, definujte si svoj archetyp a riaďte sa ním.
Tvorca – tvorí niečo nové, inšpiruje, vďaka kreativite a fantázii inovuje (Apple – Think different)
Vládca – autority, vodcovia, luxusné značky, ktoré preberajú riadenie vo svojom odbore (Mercedes, Louis Vitton)
Opatrovateľ – stará sa o druhých, predstavuje stabilitu a bezpečie (Pampers, Volvo)
Klaun – reprezentuje zábavu, humor, s ním si zákazník užíva každý moment (Skittles, Fanta)
Jeden z nás – cieľom je zapadnúť do komunity, byť jeden z vás (Hornbach, Ikea)
Milenec – hľadá niečo zmysluplné, krásne, atraktívne (Chanel)
Hrdina – predstavuje disciplínu, ambicióznosť, odvahu, nič ho nezastaví (Nike)
Rebel – mení pravidlá, riskuje, ignoruje normy, miluje slobodu, vybočuje z davu (Harley Davidson)
Objaviteľ – nerád sa nudí, potrebuje dobrodružstvo (Jeep, Patagonia)
Kúzelník – ide v ústrety niečomu, čo sa zdá byť nemožné, je vizionár (Walt Disney)
Neviniatko – večný optimista, uchováva a obnovuje vieru, snaží sa robiť správne veci (Dove)
Mudrc – túži porozumieť svetu, v ktorom žije, hľadá pravdu cez informácie a vedomosti (Google)
V jednotlivých značkách sa môžu archetypy prekrývať a dopĺňať, jeden by mal byť však dominantný. Nemal by sa meniť. Práve vďaka tejto stálosti si naň ľudia zvyknú a bude pre nich ľahko zapamätateľný. Pri vašej značke môžu ľudia cítiť emóciu dobrodružstva, pocit, že je o nich stále postarané, alebo pocit, že s vašou značkou dosiahnu svoje ciele. To prezentuje napríklad táto skvelá reklama pre Nike:
V čom sa dnes značky rovnakého typu a kvality líšia je pocit, ktorý ich produkty vyvolávajú. Položte si otázku, vyvoláva vaša značka v zákazníkoch emócie? Vyjadrujete svojou komunikáciou jasne svoje hodnoty, alebo je to pre vašich zákazníkov jeden veľký chaos?
Pokiaľ to so svojou značkou myslíte vážne, definujte si svoj archetyp a z neho odvíjajúce sa hodnoty. Možno zistíte, že vaše logo vás vôbec nevystihuje. Možno budete potrebovať rebranding vašej značky a novú stratégiu komunikácie. Pomôžeme vám vytvoriť pozitívne emócie k vašej značke. Nechajte si u nás vypracovať stratégiu a spolu nájdeme archetyp, ktorý vás vystihuje.
Hľadáte kvalitný marketing na mieru pre vašu firmu? Prinesieme systém do marketingu aj vám.